Asset Publisher Asset Publisher

Ochrona lasu

Wiedza o procesach zachodzących w przyrodzie i kontrola stanu środowiska leśnego pozwalają leśnikom na wczesną diagnozę zagrożeń, mogących wpłynąć negatywnie na stan lasu. Każdego roku podejmują oni działania mające na celu zachowanie trwałości lasu i zwiększenie jego naturalnej odporności na czynniki szkodotwórcze.

     Zagrożenia dzieli się na trzy grupy:

  • biotyczne (np. szkodliwe owady, grzyby patogeniczne, ssaki roślinożerne),

  • abiotyczne – ekstremalne zjawiska atmosferyczne (np. silne wiatry, śnieg, ulewne deszcze, wysokie i niskie temperatury),

  • antropogeniczne – wywołane przez człowieka (np. pożary, zanieczyszczenia przemysłowe, zaśmiecanie lasu).

     Owady

     Las jest miejscem życia wielu gatunków owadów. W specyficznych warunkach niektóre z nich stanowią zagrożenie dla lasu. Dzielimy je wtedy na:

  • szkodniki pierwotne, które atakują zdrowe drzewa (np. foliofagi, czyli owady liściożerne),

  • szkodniki wtórne – atakujące i zasiedlające drzewa, które zostały osłabione w skutek działania innych czynników (suszy czy zanieczyszczeń przemysłowych).

      Okresowe, masowe występowanie niektórych gatunków owadów (tzw. gradacja) stanowi poważne zagrożenie dla trwałości lasu. Zadaniem leśników jest niedopuszczenie do takich sytuacji lub ograniczenie liczebności populacji szkodliwych owadów.

     Najwięcej szkód wyrządzają owady, których gąsienice lub larwy ogryzają lub zjadają liście czy igły. Poważne problemy sprawiają też owady żerujące na korzeniach drzew i krzewów. W ostatnich latach do najbardziej niebezpiecznych należą populacje chrabąszcza majowego i kasztanowca, brudnicy mniszki, barczatki sosnówki, strzygoni choinówki, boreczników, zwójki zieloneczki.

     Jesienią leśnicy sprawdzają liczebność pędraków i larw owadów zimujących w ściółce i glebie, aby oszacować zagrożenie dla lasu na rok następny. Liczebność nadmiernie występujących owadów ogranicza się przez:

  • wykładanie i kontrolę różnego rodzaju pułapek (feromonowych i klasycznych),

  • wyznaczanie i szybkie usuwanie z lasu drzew opanowanych przez owady,

  • opryski certyfikowanymi preperatami.

     Grzyby patogeniczne

     Należą do jednych z najważniejszych czynników chorobotwórczych drzewostanów. Szczególnie niebezpieczne są: korzeniowiec wieloletni wywołujący hubę korzeniową oraz opieńki powodujące opieńkową zgniliznę korzeni. Niezwykle istotna jest w tym wypadku kontrola stanu sanitarnego drzewostanów i w razie potrzeby stosowanie preparatów ochronnych.

     Ssaki roślinożerne

     Wysokie koszty pociąga za sobą ochrona najmłodszego pokolenia lasu, które stanowi szczególnie atrakcyjny pokarm dla wielu zwierząt leśnych. Odnowienia i zalesienia nie byłyby możliwe, gdyby nie zastosowano grodzenia upraw, palikowania poszczególnych sadzonek czy innych sposobów zabezpieczania przed zwierzyną.

     Działalność człowieka

     Może stanowić duże zagrożenie dla lasu. Leśnicy dbają o to, by osoby odwiedzające las czuły się bezpiecznie i jednocześnie same przestrzegały przepisów prawa. Dzięki edukacji leśnej coraz więcej osób włącza się np. w zwalczanie procederu zaśmiecania lasów czy jazdy w niedozwolonych miejscach na motocyklach, quadach. Nie ma już praktycznie przyzwolenia społecznego na takie zjawiska, jak kradzieże drewna czy kłusownictwo.

     Ochrona przeciwpożarowa

     Ogromnym zagrożeniem dla lasu jest ogień. Ochrona przeciwpożarowa lasu oparta jest na sprawnym i skutecznie działającym systemie, dzięki któremu możliwe jest szybkie wykrywanie pożarów, alarmowanie odpowiednich służb ratowniczych i prowadzenie akcji gaśniczej.

     Elementy tego systemu to:

  • punkty alarmowo-dyspozycyjne, działające we wszystkich regionalnych dyrekcjach LP i nadleśnictwach,

  • sieć dostrzegalni przeciwpożarowych, z których prowadzi się obserwację lasu,

  • sieć punktów prognostycznych i pomocniczych, wyposażonych w odpowiednią aparaturę do pomiaru wilgotności ściółki sosnowej i powietrza, w których określa się aktualny stopień zagrożenia pożarowego lasu,

  • sieć łączności radiotelefonicznej,

  • sieć dojazdów pożarowych,

  • bazy sprzętu do gaszenia pożarów lasu,

  • sieć punktów czerpania wody,

  • pasy przeciwpożarowe, oddzielające las od obiektów stanowiących zagrożenie pożarowe (takich jak np. parkingi leśne, linie kolejowe, zakłady przemysłowe, drogi publiczne, poligony wojskowe).

     W okresie zwiększonego zagrożenia pożarowego działają również leśne bazy lotnicze. Stacjonują w nich samoloty oraz śmigłowce, które są wykorzystywane do patrolowania obszarów leśnych i gaszenia pożarów.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Spotkanie kierownictw trzech Regionalnych Dyrekcji LP z Wojewodą Pomorską

Spotkanie kierownictw trzech Regionalnych Dyrekcji LP z Wojewodą Pomorską

W dniu 20.03.2024 r. odbyło się spotkanie kierownictwa Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych z Gdańska, Szczecinka i Torunia z Panią Beatą Rutkiewicz, Wojewodą Pomorską, które miało na celu ustalenie wspólnych działań dotyczących lasów na terenie województwa pomorskiego.

Potrzeba lepszej koordynacji między Lasami Państwowymi a samorządami jest bezdyskusyjna i przyniesie pozytywne efekty dla obu stron, zwłaszcza, jeśli chodzi o inwestycje infrastrukturalne oraz działania na rzecz ochrony środowiska. Jednym z kluczowych punktów ustaleń jest analiza i proponowanie rozwiązań dotyczących dostępu do gruntów zarządzanych przez Lasy Państwowe na potrzeby inwestycji samorządowych.

Ponadto, wszystkie Regionalne Dyrekcje Lasów Państwowych uczestniczące w spotkaniu, podejmą działania mające na celu poprawę koordynacji inwestycji leśnych z projektami inwestycyjnymi samorządów. Będzie to obejmować zwiększenie aktywności leśników w kontaktach z samorządami poprzez udział w sesjach rad gmin i powiatów, a także poprawę transparentności i dialogu społecznego m.in. przy tworzeniu Planów Urządzania Lasu. Planowane są także spotkania konsultacyjne oraz szkolenia dla pracowników samorządów odpowiedzialnych za sprawy związane
z leśnictwem.

Kolejnym istotnym punktem jest zorganizowanie wspólnego spotkania z instytucjami odpowiedzialnymi za kontrolę obrotu drewnem, takich jak Inspekcja Transportu Drogowego, Państwowa Inspekcja Sanitarna czy Urząd Celny, w celu omówienia warunków eksportu drewna okrągłego. Podczas spotkania zostały również zasygnalizowane pewne kwestie, które będą dalszym przedmiotem dyskusji. Należą do nich konsultacje dotyczące nowych obszarów chronionych oraz współpraca
z Urzędem Morskim.

Wszystkie te inicjatywy mają na celu stworzenie bardziej efektywnego i harmonijnego partnerstwa między Lasami Państwowymi a samorządami, co z kolei przyczyni się do lepszego wykorzystania zasobów leśnych oraz promowania zrównoważonego rozwoju regionu.