Wydawca treści Wydawca treści

Polski przebój

Polskie produkty powstałe z użyciem drewna – meble, stolarka okienna i drzwiowa, jachty czy papier i opakowania – to prawdziwe przeboje rynkowe.

Nasz kraj jest 10. największym producentem i 4. eksporterem mebli na świecie. Przemysł drzewny sprzedaje za granicę wyroby o wartości ok. 45 mld zł rocznie, co stanowi 10 proc. całego polskiego eksportu. Miarą kluczowej roli sektora leśno-drzewnego w naszej gospodarce jest to, że wypracowuje on ok. 2 proc. PKB. Nie tylko daje pracę setkom tysięcy osób, lecz także jest motorem inwestycji i rozwoju innowacyjnych technologii. Od początku transformacji przyciągnął też zagraniczny kapitał o wartości ponad 30 mld zł.

Las daje pracę

Lasy Państwowe należą do czołówki największych pracodawców w Polsce. Ale las i drewno zapewniają też utrzymanie pracownikom kilku tysięcy prywatnych zakładów usług leśnych, którzy na zlecenie zajmują się m.in. sadzeniem drzew i ich pielęgnacją, pozyskaniem drewna i jego wywozem, a przede wszystkim osobom zatrudnionym w kilkudziesięciu tysiącach firm tworzących przemysł drzewny, meblarski, papierniczy. W sumie to aż 375 tys. Polaków. Statystycznie co setny mieszkaniec naszego kraju pracuje w sektorze związanym z leśnictwem i przetwórstwem drewna.

Wśród prywatnych przedsiębiorstw sektora leśno-drzewnego są i wielkie koncerny z udziałem obcego kapitału, i duże oraz średnie rodzime spółki, ale 9 na 10 podmiotów w branży to małe zakłady, zatrudniające mniej niż 10 osób. Często są to firmy rodzinne, kultywujące wielopokoleniowe tradycje związane z leśnictwem i działające w słabiej rozwiniętych regionach kraju. Tam leśnictwo i przemysł drzewny oraz rolnictwo są podstawą utrzymania setek tysięcy rodzin. Aż ok. 60% wszystkich miejsc pracy w sektorze leśno-drzewnym ulokowanych jest na obszarach wiejskich.

Sektor leśno-drzewny wytwarza 2 proc. polskiego PKB

  • 2 proc. polskiego PKB wytwarza sektor leśno-drzewny.
  • 4. miejsce zajmuje Polska na świecie pod względem eksportu mebli, a 10. pod względem ich produkcji.
  • 50 p roc. papieru oraz 9 na 10 mebli wyprodukowanych w Polsce trafia za granicę.
  • 45 mld zł warty jest roczny eksport wyrobów polskiego przemysłu drzewnego, papierniczego i meblarskiego (10 proc. całego eksportu).
  • 30 mld zł w postaci bezpośrednich inwestycji zagranicznych przyciągnął od 1990 r. polski sektor drzewny (5,5 proc. wszystkich).
  • 100 kg papieru zużywa rocznie statystyczny Polak (średnia dla UE to 160 kg, dla USA – 230 kg).

Źródło: E. Ratajczak „Potencjał gospodarczy przemysłów opartych na drewnie i perspektywy ich rozwoju", GUS, Warszawa 2012.


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

ROCKOZAUR W NIESIE PO LESIE - PODCAST

ROCKOZAUR W NIESIE PO LESIE - PODCAST

Jak mawia klasyk: "Ważne jest dobre wyjście z progu a później to już samo niesie." U nas "Niesie po lesie" same dobre wieści. Zapraszamy do wysłuchania (i obejrzenia) pierwszego odcinka podcastu RDLP w Szczecinku. Startujemy na rockowo, bo gościmy ekipę z Rockozaur.


Rockozaur TV to wspólna inicjatywa grupy muzyków i filmowców ze Złocieńca, Poznania i okolic Leszna. Zespół tworzy kanał w serwisie Youtube z rockowymi piosenkami dla dzieci.

Rockozaur:
Muzyka, aranżacja i teksty - Tomasz Dorogusz-Doroszkiewicz
Nagrania wokali, realizacja, mix i mastering: Now Music Studio - Bartłomiej Gumny
Realizacja klipu, teksty: Maciej Frąckowiak Film, Ks. Konrad Rapior
Promocja, media społecznościowe: Anna Frąckowiak
Media społecznościowe, teksty Katarzyna Dorogusz- Doroszkiewicz
Oraz najważniejsze czyli dzieci śpiewające w piosenkach oraz biorące udział w nagraniach klipów.

Repertuar Rockozaura to żywe, energiczne, rockowe kompozycje z niebanalnymi tekstami oraz klipami realizowanymi „na żywo”. Rockozaur ma w swoim dorobku dwa teledyski o tematyce leśnej.
Jednym z członków Rockozaura jest pracownik Nadleśnictwa Złocieniec- Tomasz Dorogusz- Doroszkiewicz. Z połączenia pracy zawodowej, doświadczenia w kompozycjach dziecięcych oraz zamiłowania do gry na gitarze elektrycznej powstał klip „Kocham Lasy” promujący Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Złocieniec.
Pomysł realizacji klipu na Walentynki powstał w trakcie nagrywania poprzednich piosenek o tematyce leśnej. Propozycja obsadzenia dzieci w roli ważnych funkcji pracowniczych w nadleśnictwie podsunął rzecznik prasowy RDLP w Szczecinku Marek Stasiuk. Miejsce powstania klipu to tereny N. Złocieniec i siedziba jednostki. W nagranie klipu zaangażowani zostali pracownicy nadleśnictwa, którzy także w nim wystąpili. Dzieci, które wcieliły się w rolę pracowników i wykonują piosenkę są dziećmi leśników i członków zespołu Rockozaur.

Podcast w wersji do odsłuchania:

 

Teledysk "Kocham Lasy":

 

Znajdźcie nas na: YT, Soundcloud, Spotify. W przygotowaniu kolejne odcinki. Niech się niesie po lesie.